مقایسه پلکسی و پلی کربنات + کاربرد

مقایسه پلکسی و پلی کربنات + کاربرد

پلکسی و پلی کربنات پلاستیک های شفاف محبوبی هستند که راه حل های عالی برای انواع کاربردهای بصری در نظر گرفته می شوند. ما در این مقاله از تهران پلی به طور کامل تفاوت پلکسی و پلی کربنات را توضیح خواهیم داد.

این دو پلاستیک از نظر ظاهری و برخورد در طول یک قطعه ویژگی های مشترک بسیاری دارند. با این حال، این دو ورق پلاستیکی دارای تفاوت های کلیدی در شیمی خود هستند که باید هنگام انتخاب ماده مناسب بین پلکسی و پلی کربنات برای پروژه بعدی خود، آنها را تشخیص دهید.

ویژگی های پنجره پلکسی گلاس

احتمالاً در زندگی خود از محصولات زیادی با پلکسی و پلی کربنات استفاده کرده اید بدون اینکه تفاوتی را متوجه شوید. پس بیایید ابتدا برخی از خواص و تفاوت‌های پلکسی و پلی کربنات واقعی را که برای هر ماده منحصر به فرد است، شناسایی کنیم:

  • مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار
  • شفافیت 90 درصد در برابر تابش نور
  • وزن کم و حمل و نقل آسان
  • مقاومت بالا در برابر عوامل جوی
  • انعطاف پذیری در استفاده از این مواد
  •  قابلیت حکاکی لیزری

خواص فوق را در بشقاب پلکسی با کیفیت بالا خواهید یافت. تیغه های وارداتی مختلفی در بازار وجود دارد، اما تیغه های تایوانی را می توان از انواع با کیفیت آن نام برد. میله های برندهایی مانند یرلانگ، چوچن و یرچانگ کیفیت بالاتری نسبت به میله های دیگر دارند.

مطالعه بیشتر: کارتن پلاست

ویژگی های پنجره پلکسی گلاس

کاربردهای پلکسی گلاس در کجاست؟

این ورق ها به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و در زیر به موارد استفاده از این ورق را می پردازیم:

  • بصورت سقف کاذب در نقاط مختلف
  • در بخش طراحی داخلی و دکوراسیون
  • تعویض شیشه در ساختمان
  • استفاده از نوع شفاف به جای شیشه سنتی
  • اجرای استند و تزیینات تبلیغاتی
  • ایجاد جعبه های GIF و جعبه های هدیه
  • ساخت آکواریوم
  • استفاده در صنعت خودرو

مطلب پیشنهادی: پلی کربنات چیست ؟

کاربردهای پلکسی گلاس در کجاست؟

تفاوت پلکسی و پلی کربنات در ساختار

در تولید ورق های پلاستیکی پلکسی، مونومر و کاتالیزور در قالب گرم شده و آب بندی شده ریخته می شود تا پلیمر پلاستیک پلکسی گلاس تشکیل شود. به طور کلی، صفحات نازک پلکسی 10-12 ساعت طول می کشد تا خشک شوند، در حالی که صفحات ضخیم چندین روز طول می کشد تا خشک شوند. فرآیندهای پلیمریزاسیون جرمی مداوم و سلول های دسته ای برای تولید پلاستیک های پلکسی گلاس استفاده می شود.

برای به دست آوردن شکل دلخواه ورق پلی کربنات، پلی کربنات مذاب را در قالبی تحت فشار بالا ریخته و در دمای 120 درجه سانتی گراد به مدت 4-2 ساعت خشک می کنند. قالب گیری تزریقی و اکستروژن تکنیک های اصلی مورد استفاده در فرآیند تولید ورق های پلی کربنات می باشد.

اولین تفاوت پلکسی و پلی کربنات در ظاهر

پلکسی دارای سطح شیشه ای براق است و به آرامی سطح را خراش می دهد. شفاف تر است و می تواند به هر شکلی تبدیل شود. اگر سطح سخت، پایدار، شفاف و سبک تر از پلکسی گلاس باشد، پلی کربنات است.

دومین تفاوت پلکسی و پلی کربنات در لبه ها

پلکسی دارای لبه های شیشه ای شفاف است که می توان آن را جلا داد. با این حال، لبه های ورق پلی کربنات را نمی توان جلا داد.

سومین تفاوت پلکسی و پلی کربنات در انعطاف پذیری

هر دو ماده بسیار انعطاف پذیر هستند. بسته به ضخامت پلکسی ممکن است، پس از رسیدن به حد مجاز ترک خورده و ترک بخورد. با این حال، پلی کربنات حتی اگر آن را به لبه های رایانه شخصی نزدیک کنید، ترک نمی خورد یا پوسته نمی شود.

چهارمین تفاوت پلکسی و پلی کربنات در رزولوشن و وضوح

پلکسی گلاس شفافیت (انتقال نور) بهتری نسبت به پلی کربنات دارد. برخلاف پلی کربنات که 88 درصد نور را از خود عبور می دهد، 92 درصد نور را حتی در ضخیم ترین ابعاد خود از خود عبور می دهد. همچنین، پلکسی گلاس را می توان سنباده زد و صیقل داد تا شفافیت را بازگرداند، در حالی که پلی کربنات را نمی توان پولیش داد.

پنجمین تفاوت پلکسی و پلی کربنات در حفاظت در برابر آتش

طبق استانداردهای تست آتش سوزی اروپا، پلی کربنات دارای گواهی b1 است که بالاترین سطح گواهینامه آتش نشانی است. پلکسی دارای گواهی b2 است که در یک سطح نیست. بنابراین ورق های پلی کربنات نسبت به ورق های پلکسی گلاس حفاظت در برابر آتش بهتری دارند.

ششمین تفاوت پلکسی و پلی کربنات در چسباندن به قاب

برای تثبیت ساختار این پلاستیک ها می توان از انواع مختلفی از چسب ها استفاده کرد. ورق های پلکسی گلاس بهتر به هم می چسبند زیرا با ورق های پلی کربنات چسبندگی تمیزتری ایجاد می کنند.

هفتمین تفاوت پلکسی و پلی کربنات در تنوع رنگ

ورق های پلکسی گلاس در طیف گسترده ای از رنگ ها موجود است. ورق های پلی کربنات در طیف بسیار محدودتری از رنگ ها در دسترس هستند، اگرچه آنها در طیف گسترده ای از رنگ های استاندارد موجود هستند. بر خلاف ورق های پلکسی، شفافیت رنگ های لکسان به مرور زمان کاهش می یابد و به مرور زمان زرد می شوند.

مطالعه بیشتر: ورق پلی کربنات مات

هشتمین تفاوت در توان و قدرت است.

هر دو محصول در مقایسه با شیشه بسیار بادوام هستند. پلکسی گلاس 10 برابر قوی تر از شیشه و 100 برابر قوی تر از شیشه پلی کربنات با همان ضخامت است. اگرچه پلی کربنات قوی تر از پلکسی گلاس است، پلکسی گلاس به طور کلی برای اکثر نیازهای شیشه ای عالی است.

تفاوت پلکسی و پلی کربنات در ساختار

مطالعه بیشتر: ورق پلی کربنات شفاف

چکیده مقاله

ما در این مقاله توانستیم هشت تا از مهم ترین تفاوت پلکسی و پلی کربنات را ذکر کنیم، امیدواریم توانسته باشیم به اطلاعات شما در مورد تفاوت پلکسی و پلی کربنات اضافه کرده باشیم.

سوالات متداول

  • نقاط ضعف پلکسی و پلی کربنات چیست؟

پلکسی سفت و سخت تر، احتمال ترک خوردگی در زمان سوراخ کاری، ضعیف در برابر خط و خش ها و در برابر شعله مستقیم بسیار ضعیف است. ولی پلی کربنات خش پذیر بودن و غیر قابل پولیش شدن و در مقایسه با اکریلیک شفافیت بیشتری دارد.

  • نقاط مثبت پلکسی و پلی کربنات چیست؟

پلکسی حمل و نقل آسانتر نسبت به پلی کربنات ،به راحتی می تواند پولیش شود، بهتر چسب می شود، براق تر، تا 35 درصد ارزان تر از پلی کربنات است، ولی پلی کربنات مقاومت بسیار بیشتر از پلکسی دارد، منعطف تر از پلکسی، غیر قابل اشتعال بودن در برابر دمای زیاد، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، بدون ترک خردگی قابلیت سوراخ کاری دارد.

3.3/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *