روش های تولید پلی کربنات چگونه است و هر روش چه معایبی دارد؟

روش های تولید پلی کربنات چگونه است و هر روش چه معایبی دارد؟

شیشه یکی از محصولاتی است که استفاده های زیادی از آن در ساختمان ها می‌شود. اما این محصول معایب بسیار زیادی دارد. به همین خاطر تولید کنندگان به دنبال تولید یک محصول جایگزین شیشه بودند که بتواند معایب شیشه را پوشش دهد. پلی کربنات چیست ؟ پلی کربنات محصولی بود که در همان ابتدای ورود به بازار توانست به خوبی جای شیشه را بگیرد. این محصول انواع مختلفی دارد و ما در این مقاله قصد داریم به شما درباره روش تولید پلی کربنات توضیح دهیم.

قبل از اینکه درباره روش تولید پلی کربنات به شما توضیح دهیم، باید بگوییم که تهران پلی یکی از بزرگترین تولید کنندگان این محصول در ایران است که شما می‌توانید با قیمتی مناسب بالاترین کیفیت در این محصول را تجربه کنید. تهران پلی از بهترین مواد اولیه و از بهترین دستگاه ها در این زمینه استفاده می‌کند. به همین خاطر است که محصول نهایی کیفیت بسیار بالایی دارد. در ادامه به شما درباره روش تولید پلی کربنات می‌گوییم.

تاریخچه تولید پلی کربنات

شرکت ها و دانشمندان بسیار زیادی روی پیدا کردن ماده جایگزین شیشه که پلی کربنات است، فعالیت می‌کردند. سر انجام در قرن نوزدهم اولین ترکیب این محصول خلق شد. روش تولید پلی کربنات به این صورت بود که، هیدروکینون با گاز سمی به نام فسژن واکنش داد تا ترکیب ذکر شده حاصل شود. باید بدانید که پلیمرهایی که تولید شدند بسیار شکننده بودند و استفاده از آنها کار بسیار دشواری بود.

تاریخچه تولید پلی کربنات

سر انجام در سال 1941 شرکتی به نام PPG توانست پلیمری را عرضه کند که پیوند دوگانه کربن در آن شکسته می‌شد و به کربن بغل دست خود متصل می‌شد. محصول این فرایند پلاستیکی شفاف و بی رنگ بود که نام آن را پلی کربنات گذاشتند. این اولین پلی کربناتی بود که توسط انسان تولید شد.

پس از اختراع این محصول شرکت های زیادی تولید آن را آغاز کردند. رفته رفته و با پیشرفت تکنولوژی این محصول در انواع و رنگ های مختلفی تولید شد تا بدین صورت همه افراد جامعه بتوانند بسته به نوع نیاز خود از آن استفاده کنند. برای خرید و فروش پلی کربنات به سایت اصلی مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر: قیمت ورق پلی کربنات

روش تولید پلی کربنات

روش های زیادی برای تولید این محصول وجود دارد که سنتز به روش batch و روش دو مرحله ای ذوب از مهمترین آنها می‌باشد. در ادامه مقاله درباره هر کدام از این روش ها به صورت کامل به شما می‌گوییم.

سنتز پلی کربنات به روش Batch

اواخر دهه پنجاه زمانی بود که تولید این محصول به صورت تجاری توسط شرکت های بایر و GE آغاز شد. روش تولید پلی کربنات در این دو شرکت بر پایه عنصر بیفنول آی بود. این روش تولید پلی کربنات به این صورت است که گاز فسژن را با فنول ترکیب می‌کردند تا ماده دی فنیل کربنات تولید شود. سپس محصول تولید شده را با بیفول آی واکنش می‌دادند تا پلیمر حاصل شود. این کار باعث آزاد شدن فنول می‌شد.

از فنول آزاد شده برای مصرف در پلیمریزاسیون استفاده می‌شد. این روش تولید پلی کربنات مشکلات بسیار زیادی داشت. یکی از این مشکلات زمانبر بودن فرایند ها و واکنش ها بود که باعث می‌شد مدت زمان بسیار زیادی صرف تولید این محصول ورق پلی کربنات شفاف و مات شود. مشکل دوم این بود که برای این کار به راکتورهای ناپیوسته کوچک نیاز بود.

برای دستیابی به بینفول آی مورد نیاز، فسژن گازی را به سمت پلیمریزاسیوم سطحی هدایت می‌کردند. سپس یک حلال بی اثر از نوع نمک قلیایی در محلول آبی فسفاته می‌شود. انجام این عملیات می‌تواند در یک و یا دو مرحله انجام شود. باید این نکته را بدانید که هر چه محدودیت های محیطی شدیدتر باشد، مسیر تبدیل مواد غیر فسفژن به پلی کربنات راحت تر طی می‌شود. در این روش تولید پلی کربنات، برای افزایش محدودیت می‌توان از محلول های دارای کلر استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: ورق پلی کربنات مات

روش تولید پلی کربنات

روش دو مرحله ای ذوب

یکی دیگر از روش تولید پلی کربنات، استفاده از روش دو مرحله ای ذوب است. در مرحله اول این روش تولید پلی کربنات، ابتدا بینفول آی با مقداری دی فنیل کربنات واکنش می‌دهد تا با خارج شدن فنول از ترکیب پلیمر حاصل شود. استفاده از این روش تولید پلی کربنات باعث می‌شود که محصول نهایی شما کاملا خالص باشد و ترکیبی بدون مواد اضافی داشته باشید. نکته منفی در این روش نیاز داشتن به ابزارهای بسیار زیادی است.

ابزارهای شما باید به گونه ای باشند که توانایی تولید دمای بسیار بالا با میزان خلا زیاد را داشته باشد. این نکته را باید بدانید که تولید دی فنیل کربنات به صورت مستقیم کار سخت و زمانبری است. به همین خاطر این ماده را به صورت غیر مستقیم از دیامتیل کربنات تولید می‌کنند.

مطالعه بیشتر: مقایسه پلی کربنات و شیشه

سخن پایانی

درباره روش تولید پلی کربنات به صورت کامل به شما توضیح دادیم. همچنین مزایای این محصول را نیز نسبت به شیشه نام بردیم. پیشنهاد می‌شود که اگر قصد خرید این محصول را دارید، آن را از برندهای معتبری مانند تهران پلی خریداری کنید تا خیالتان از بابت کیفیت محصول راحت باشد. همچنین اگر سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید از کارشناسان تهران پلی در این باره مشاوره بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *