پلی کربنات چند جداره چیست؟

پلی کربنات چند جداره (چهار جداره)

پلی کربنات ماده‌ای شفاف، مقاوم و ضد ضربه برای مصارف ساختمانی است. پروفیل پلی کربنات (polycarbonate) جزو دسته پلیمر‌های ترموپلاستیک بوده و در صنایع قالب‌سازی و تغییرات حرارتی کاربرد دارد. این نوع پلاستیک‌ها به گستردگی در صنایع شیمیایی نوین کاربرد دارند. پلی کربنات چند جداره یکی از انواع پلی کربنات موجود در بازار است. همانطور که از اسمش پیدا‌ست، نسبت به نوع دو جداره، دارای چندین جداره بیشتر است.

اما پلی کربنات چیست و چرا محبوب است ؟ باید گفت این محصول از محبوبیت بالا‌تری نسبت به بقیه محصولات برخوردار است؛ زیرا ویژگی‌های جذاب و مثال زدنی دارد و این ویژگی‌ها عبارتند از: شفافیت، مقاومت بالا و همچنین عایق حرارتی پایین و بسیار مناسب برای هر سقف و پوششی بسیار مناسب می‌باشد.

پلی کربنات چند جداره (چهار جداره)

در دو طرف ورق پلی کربنات چند جداره با به کارگیری از مواد محافظ سطحی پوشیده شده که یک طرف آن دارای لایه مقاوم در برابر اشعه UV می‌باشد.

رنگ‌هایی که برای این مدل از پلی کربنات در نظر گرفته‌اند، به صورت شفاف بی رنگ، سفید شیری، آبی، سبز، برنز، قرمز، زرد، نقره‌ای و سبز فیروزه‌ای شفاف است. لازم به ذکر است که، این رنگ بندی بسیار محدود است و در بازار عمدتا رنگ‌های بی رنگ شفاف و سفید شیری وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: قیمت ورق پلی کربنات

پلی کربنات چند جداره (چهار جداره)

کاربرد پلی کربنات چند جداره

انعطاف‌پذیری زیاد و همچنین نشکن بودن این محصول باعث شده تا در پوشش بناهای مختلف یک انتخاب خوب به شمار بیاید و مورد پسند مصرف‌کنندگان نیز قرار بگیرد. از کاربرد‌های این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوشش سقف استادیوم، استخر و سالن‌های ورزشی
  • پوشش سقف دستگاه‌های ATM و کیوسک تلفن
  • پوشاندن سقف پل‌های عابر پیاده و تامین نور برای ورودی‌های مترو
  • ساخت انواع گلخانه‌ها برای صنعت کشاورزی
  • ایجاد نورگیر سقف برای مراکز تجاری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و منازل مسکونی
  • پوشش دیواره برای جلوگیری از دید مستقیم و صدا
  • ساخت سایه بان
  • صنایع نظامی
  • ساخت قطعات خودرو
  • پارتیشن بندی و اتاقک سازی

مطلب پیشنهادی: ورق پلی کربنات مات

کاربرد پلی کربنات چند جداره

ابعاد تولید شده ورق‌های چند جداره

  • ضخامت 2 تا 12 میلی‌متر
  • حداکثر عرض 2050 میلی‌متر
  • طول بنا به درخواست مشتری
  • سایز: 3050*2050 میلی‌متر

مقاومت حرارتی

این نوع پلی‌کربنات، عایق بسیار خوبی در برابر حرارت هستند، زیرا می‌توانند تا حرارت 155 درجه سانتی‌گراد (311 درجه فارنهایت) مقاومت کنند و بالاتر از این دما، پلی کربنات دچار تغییر شکل می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، قابلیت انتقال گرما در آن‌ها بسیار پایین بوده و همین امر سبب می‌شود تا در موقعیت‌ها و فضاهایی که از حساسیت بالایی برخوردار است، استفاده شود.

مطلب پیشنهادی: ورق پلی کربنات شفاف

بازیافت پلی کربنات چند جداره

علاوه بر تمام این ویژگی‌های خوب پلی‌کربنات چند جداره‌، لازم است که به بازیافت آن نیز اشاره کنیم؛ زیرا بازیافت کردن مواد پلاستیکی بسیار مهم است و قبل از تولید هر وسیله‌ پلاستیکی، باید مطمئن شویم که می‌توان آن را بازیافت کرد، به این دلیل که حفظ طبیعت برای ما مهم است.

این پلی کربنات‌ها را می‌توان دوباره به چرخه تولید بازگرداند، این عمر باعث می‌شود که از محبوبیت بیشتری برخوردار شده و باعث کاهش هزینه‌ها در تولید می‌شود. همچنین درصد آسیب رساندن به طبیعت را کاهش می‌دهد.

شفافیت پلی کربنات چند جداره

این ورق‌های پلاستیکی شفاف می‌توانند 80 درصد از نور را از خود عبور دهند. این میزان شفافیت باعث شده که در گلخانه‌ها بیشتر از آن استفاده شود؛ چراکه دیگر لازم نیست نور مصنوعی برای گیاهان فراهم کرد و با ویژگی که این محصول دارد، می‌توان از آن استفاده نمود تا گیاهان گلخانه‌ای از نور طبیعی استفاده کنند. برای خرید و فروش پلی کربنات به داخل سایت مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر: ورق آلوزینک

قابلیت انعطاف پذیری

 این ورق‌های پلی کربنات چند جداره قابلیت شکل‌پذیری نیز دارند، به طوری که با حرارت دادن به آن‌ها (در دمای بالا، زیرا عایق حرارتی‌اند) می‌توان به شکلی که نیاز است، دربیاید. به طور مثال سقف گلخانه‌ها که به صورت نیم دایره یا منحنی است. بسیاری از تولیدکنندگان یا ساختمان ساز‌ها نیز به علت شکل پذیری پلی کربنات‌ها از آن‌ها در شیشه پنجره نیز استفاده می‌کنند.

آیا پلی کربنات چند جداره عایق صدا هم است؟

سوالی که خیلی از مشتری‌ها می‌پرسند، در مورد عایق صدا در پلی کربنات چند جداره است. پاسخ به این سوال بله است، یعنی پلی کربنات چند جداره عایق صدا و انرژی نیز است؛ به همین علت است که در پنجره نیز از آن استفاده می‌شود. این سازه مانند شیشه عمل کرده و از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری می‌کند. توصیه می‌شود، به جای خرید شیشه‌های سنگین و با هزینه ‌های گزاف، از پلی کربنات چند جداره استفاده کنید.

آیا پلی کربنات چند جداره عایق صدا هم است؟

قیمت پلی کربنات چندجداره

پلی کربنات در مقایسه با  محصولات مشابه مانند شیشه، از لحاظ اختلاف قیمتی بسیار مناسب‌تر است. قابلیت بازیافت نیز باعث می‌شود که در بلند مدت تولید محصول کاهش یابد و دارای مقاومتی است که سال‌ها می‌توان از آن استفاده کرد.

نتیجه گیری

در این مقاله از وب سایت تهران پلی متوجه شدیم که با پیشرفت علم، همواره راحتی و تولید محصولات خلاقانه‌ صورت گرفته است. پلی کربنات چند جداره یکی از محصولات خلاقانه‌ای است که تمام ویژگی های شیشه یا مشابه آن را داشته و علاوه بر آن، خدمات ویژه‌ای نیز دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *