معرفی بهترین عایق صوتی

بهترین عایق صوتی

امروزه نیاز برای به کارگیری از بهترین عایق صوتی یش از پیش مورد توجه مردم قرار گرفته است؛ چراکه عایق های صوتی به عنوان سدی قوی و مستحکم در برابر انعکاس و انتقال صوت هستند. با توجه به این توضیحات، باید بگوییم که امروزه بسیاری از ساختمان های تجاری و مسکونی توسط بهترین عایق صوتی پوشش داده می شوند و نیز استانداردهای لازم جهت جلوگیری از سر و صدا در آن رعایت شده است.

یکی از دلایل ساخت و تولید عایق های صوتی افزایش حجم آلودگی های صوتی است که به همین دلیل پیمانکاران و سازندگان از این سازه استفاده می کنند تا از ورود سر و صدا به ساختمان جلوگیری کنند. لازم به ذکر است که بهترین عایق صوتی میزان قابل توجهی از سر و صدا و آلودگی های صوتی را کنترل کرده و محیطی امن و آرامش‌بخش برای ساکنین ایجاد می‌کند.

حال ما در این مطلب از تهران پلی قصد داریم چند نمونه از بهترین عایق صوتی را به شما معرفی کنیم. پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

ویژگی های بهترین عایق صوتی

چنین سازه ای باید چگالی قابل توجهی داشته باشد تا حالت آکوستیک خود را حفظ نماید. به همین جهت، پیش از خرید عایق صوتی باید چگالی و ضخامت آن رعایت شود. امروزه شرکت های مختلفی ظهور کرده اند که به تولید انواع عایق های صوتی، حرارتی و رطوبتی می پردازند. همچنین در تولید این محصولات تنوع بالایی وجود دارد.

بنابراین شما می توانید با توجه به محیط و میزان سر و صدایی که در آن به گوش می رسد نسبت به خرید بهترین عایق صوتی اقدام نمایید. به عنوان مثال، در صورتی که می خواهید از خارج شدن صدای تلویزیون و مکالمات تلفنی جلوگیری کنید، بهترین انتخاب، عایق صوتی دیوار مشترک است. کاربرد این سازه نیز به این شکل است که به صورت تخته ای یا رولی می تواند استفاده شود و منجر به آرامش ساکنینی که اتاق های آن ها دیوار به دیوار است شود.

ویژگی های بهترین عایق صوتی

ویژگی های بهترین عایق صوتی چیست؟

مطلب پیشنهادی: پلی کربنات چیست ؟

معرفی 10 تا از بهترین عایق صوتی

در این بخش تلاش کرده ایم 10 نمونه از بهترین نوع این سازه را به همراه ویژگی ها، مزایا و معایب آن به شما معرفی کنیم.

عایق صوتی سقف

اگر می خواهید سقف منزل یا محل کارتان به خوبی عایق شود، باید از عناصری استفاده کنید که چگالی خوبی دارند و وزن سقف را افزایش می دهند. بهترین عایق صوتی سقف باعث کنترل انرژی صوتی و ارتعاشات سقف شده و به این طریق از ورود و خروج صدا جلوگیری می کند. نکته ای که در انتخاب عایق سقف وجود دارد این است که جنس سقف از چیست؟ بتن، چوب و یا آجر. و اینکه صداها از کدام قسمت بیشتر به گوش می رسد؟از عایق روکار استفاده شود یا توکار؟ میزان بلندی صدا چقدر است؟ و سوالاتی از این قبیل.

پس از پاسخ به این سوالات، می توانید بهترین نوع عایق صوتی سقف را انتخاب کنید

عایق صوتی کف

این سازه انواع مختلفی دارد که هر کدام از عناصر منحصر به فردی تولید شده است. همچنین عایق صوتی کف به صورت لایه ای یا ریزشی استفاده می شود که از انتقال صدا جلوگیری می کند. از این نوع عایق در کف ساختمان ها، سطوح داخلی و خارجی آن که سر و صدای زیادی تولید یا انعکاس می کند، استفاده می شود. این محصول نیز در انواع روکار و توکار موجود است.

عایق صوتی دیوار

از عایق صوتی جهت ایزوله کردن دیوارهای ساختمان برای ایجاد محیطی آرام و فرار از آلودگی های صوتی خیابان ها و شلوغی همسایگان است. همچنین این سازه می تواند گزینه مناسبی برای عایق سازی استودیوها و اتاق های ضبط صدا باشد. گفتنی است که عایق صوتی دیوار در برابر صداهای ناشی از ضربات مکانیکی مانند ضربات حین اسباب کشی، مقاوم است.

مطلب پیشنهادی: مقایسه پلی کربنات و شیشه

عایق صوتی سقف

عایق صوتی پشم شیشه

این سازه از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است. فرایند تولید عایق پشم شیشه بدین است که ابتدا شیشه مذاب می شود و سپس آن را به الیاف ریز دانه تبدیل می کنند. الیافی یا فیبری بودن پشم شیشه منجر به حبس شدن هوا در آن و به وجود آمدن خاصیت ارتجاعی در آن می شود. لازم به ذکر است که، ویژگی هایی ذکر شده از پشم شیشه باعث شده تا از آن به عنوان عایق آکوستیک نیز استفاده شود.

از مزایای این محصول می توان به کاهش مصرف انرژی و ایجاد تعادل در سیستم گرمایشی و سرمایشی محیط اشاره کرد که باعث عدم هدر رفتن انرژی می شود.

عایق صوتی پلی یورتان

این سازه یک عایق صوتی، حرارتی که امروزه به یکی از پر مصرف ترین عایق ها تبدیل شده است. فوم پلی کربنات از ترکیب شیمیایی دو ماده پلی ال و ایزوسیانات که هر دو مایع هستند تشکیل شده است. همچنین اسپری فوم پلی یورتان نوعی عایق آکوستیک استکه از انتقال سر و صدا جلوگیری می کند

عایق پشم سنگ

این محصول بهترین عایق برای دیوار ها است. در صورتی که مشغول ساخت و ساز هستید و به دنبال یک عایق صوتی مناسب برای دیوارهای اتاق ها می گردید، پشم سنگ می تواند گزینه مناسبی برای شما تلقی شود. گفتنی است که نصب این محصول نیز کار آسانی است. با نصب عایق پشم سنگ دیگر نگران ورود صدای های ناهنجار و گوش خراش از محیط بیرون نباشید؛ چراکه این محصول از نوعی مواد طبیعی تشکیل شده که در عایق بندی بسیار کارآمد است.

البته یک نکته را در این میان باید بگوییم، آن هم در رابطه با نصب این سازه است. پشم سنگ یک ماده ساختمانی خام بوده که به مانند عایق فایبرگلاس، در داخل دیوار قرار می گیرد. اما عملکرد آن بهتر از فایبرگلاس است.

مطلب پیشنهادی: قیمت ورق پلی کربنات

عایق صوتی دیوار

عایق صوتی دیوار را بشناسید!

عایق آکوستیک فایبرگلاس متراکم

این نوع از بهترین عایق صوتی را در هر پروژه ای می توان استفاده نمود. همانطور که در بالاتر گفته شد، این سازه با عایق پشم سنگ به یک صورت در پنل قرار داده می شود، با این تفاوت که فایبرگلاس در تمام پروژه ها به کار برده می شود. همچنین این محصول بادوام، تمیز و بدون بود بوده و نصب آن نیز راحت است.

لازم به ذکر است که، تولید عایق آکوستیک متراکم به صورت برش خورده است که همین امر استفاده از آن را در پروژه های دستی و خانگی افزایش داده است. همچنین جهت جلوگیری بهتر و بیشتر، از آلودگی های صوتی، بهتر است این پنل ها با گونی یا نوعی الیاف پوشش داده شود. گفتنی است، استفاده از چسب قطره ای یا اسپری برای اینکه الیاف و پنل عایق به خوبی بهم بچسبند، ضروری است.

عایق صوتی فوم آکوستیک پنل

اگر استودیو دارید و می خواهید انعکاس صدا را کاهش دهید و باعث از بین رفتن بازتاب آکوستیک شوید، این سازه می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. از مزایای این محصول می توان به مقرون به صرفه بودن آن، نصب آسان و دوام بالای آن اشاره کرد. برخی از این پنل ها از عایق صوتی فوم پلی اتیلن ساخته شده اند که طراحی آن به شکل موجی است که باعث جذب شدن امواج صوتی و از بین رفتن آن می شود. همچنین برای نصب این پنل می توانید از منگنه، چسب و غیره استفاده کنید.

عایق صوتی فوم ایکس پی اس XPS

برای جلوگیری از ورود صدا به داخل منزل یا ساختمان، باید دیوارها را با مصالحی که ضریب صوتی بالایی دارند، پوشش داد. این محصول از بهترین عایق صوتی، علاوه بر داشتن نقش عایق صوتی، نقش عایق حرارتی و رطوبتی نیز دارد. ماده سازنده این محصول پلی استایرن اکسترود است که دارای سلول های بسته می باشد و استحکام بالایی نیز دارد. همچنین از سبکی قابل توجهی نیز برخوردار است.

از دیگر ویژگی های فوم ایکس پی اس، داشتن سطحی یکنواخت و مقاومت بالا در برابر خزش و بارهای ثابت طولانی مدت است. همچنین تجزیه ناپذیر است؛ یعنی هی قارچ یا باکتری ای نمی تواند در آن رشد کند. برش این سازه برای استفاده به عنوان عایق صوتی دیوار نیز کار آسانی است.

مطلب پیشنهادی: ورق پلی کربنات شفاف

عایق آکوستیک فایبرگلاس متراکم

عایق صوتی فوم سایلنت

یکی دیگر از عایق های صوتی سلول بسته، فوم سایلنت است که در کنار عایق صوتی پشم سنگ، به عنوان یک انتخاب خوب برای عایق کردن دیوار شناخته می شود. نکته مهمی که در این بین وجود دارد، مطلوب نبودن این سازه به تنهایی، است؛ یعنی زمانی که شما از این عایق برای دفع سر و صدا استفاده می کنید، در صورتی که به تنهایی در پنل قرار گیرد، نتیجه دلخواه را به همراه نخواهد داشت؛ به همین دلیل پیشنهاد می شود، همراه این عایق؛ از عایق دیگری نیز استفاده شود.

نحوه اجرای بهترین عایق صوتی

اگر می خواهید یکی از انواع عایق های صوتی را نصب کنید، ابتدا باید از یک کارشناس تست صدا کمک بگیرید. این فرد معیار های محیط و عایق مناسب برای آن را مورد سنجش قرار داده و در نهایت به این نتیجه می رسد که نصب توکار باشد یا روکار. روش های عایق بندی بنا به شدت صدا و تمایل مشتری به تخریب یا عدم تخریب دیوار انجام می شود.

اگر درخواست مشتری روش توکار باشد، تخریب دیوار صورت گرفته و پس از جایگذاری پنل، از یکی از روکش های دیوار، مثل چوب، کناف یا گچ استفاده می شود. اما در روش روکار، هیچ تخریبی صورت نگرفته و تمام مراحل روی دیوار انجام می شوند.

مطلب پیشنهادی: ورق پلی کربنات مات

بهترین عایق صوتی چیست؟

حال که با چند نمونه از بهترین عایق صوتی آشنا شدید، شاید بخواهید بدانید که بهترین نوع از عایق های صوتی کدامند. ابتدا باید خدمتتان عرض کنیم که پاسخ این سوال توسط ما، بنا به تحقیقات و تجارب به دست آمده است که این گزارشات مبنی بر آن است که فوم سایلنت و عایق پشم سنگ بهترین عملکرد و بیشترین طرفدار را دارد.

عایق فوم شانه تخم مرغعملکرد این دو محصول در سقف، کف و دیوار این چنین است که فوم سایلنت در لایه زیرین و اجرای عایق معدنی پشم سنگ بر روی این فوم است که نهایتا بین دیواری گچی قرار می گیرند. گفتنی است که این روش بهترین راهکار برای عایق کردن دیوار مشترک است که تراز صوت را به شدت کاهش می دهد. پشم سنگ نیز که از بهترین و پرطرفدارترین عایق ها به شمار می رود، ضریب جذب صوت حدود 0.9 تا 1 دارد.

مطلب پیشنهادی: کارتن پلاست

کلام پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه در رابطه با بهترین عایق صوتی وجود دارد به شما شرح دهیم. همچنین 10 نمونه از بهترین این سازه همراه با تمام ویژگی های آن ها در اختیار شما خوبان قرار گرفت. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

سوالات متداول

  • قیمت بهترین عایق صوتی به چه عواملی بستگی دارد؟

نوع سازه، جنس، ضخامت، ابعاد، چگالی، ضریب انتقال حرارت، ضریب جذب صوت، میزان جذب آب و دامنه تحمل دمایی.

  • جنس عایق های صوتی چیست؟

همانطور که در متن محتوا اشاره شد، این سازه در دو نوع ساختار سلولی باز و ساختار سلولی بسته، تولید می شود.

5/5 - (3 امتیاز)

2 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *