نورگیر پلی کربنات چیست؟

نورگیر پلی کربنات چیست؟

امروزه استفاده از نورگیر پلی کربنات برای پوشاندن سقف گلخانه ­ها، حیاط های خلوت، سوله­ ها، مراکز تجاری، اداری، پارکینگ ­ها و… بسیار فراگیر شده است. استفاده از ورق­ های پلی کربنات نسبت به سایر متریال مانند شیشه و… دارای مزایای بسیاری است؛ همین امر موجب محبوبیت این محصولات شده است.

انواع نورگیر پلی کربنات در انواع مدل ­های قوسی و شیبدار و… تولید شده و در ساختمان­ ها مورد استفاده قرار می­گیرند و از نظر شکل دهی و فرم دارای محدویتی نیستند. همچنین این نورگیرها در انواع تخت و چند جداره تولید می­ شوند و دارای تنوع رنگی بالایی می­باشند. بنابراین می­توانند هر نوع سلیقه ­ای را در بربگیرند.

اگر شما نیز قصد استفاده از این محصول پرکاربرد و مفید را در ساختمان دارید؛ این مطلب برای شماست. برای آگاهی از هر آن­چه که لازم است در مورد نورگیر پلی کربنات و کاربردهای متنوع آن بدانید؛ این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

نورگیر پلی کربنات چیست؟

پلی کربنات چیست؟ پلی کربنات به نوعی پلاستیک مهم اطلاق می­شود که در ساخت بخش­ های مختلف خودرو، لورام خانگی و… به کار می­رود. همان طور که از نام نورگیر پلی کربنات مشخص است، از پلی کربنات ساخته شده است. به کارگیری ورق­ های پلی کربنات به عنوان نورگیر در ساختمان­ ها و بناهای مختلف، موجب جذب نور طبیعی و افزایش روشنایی محیط می­شود.

نورگیر پلی کربنات چیست؟

نورگیرهای پلی کربنات دارای انواع مختلفی نظیر دایره ای، مربعی و مستطیلی هستند و برای نصب در دیوارها و سقف­ها مورد استفاده قرار می­گیرند. از آنجایی که ساختار این نورگیرها شفاف است و به شیشه شباهت دارد؛ می­توانند نور خورشید را به شکل منظم و بدون تابش مستقیم از خود عبور داده و به داخل ساختمان هدایت کنند. در نتیجه باعث افزایش نور طبیعی در ساختمان و فضاهای داخلی می­شوند.

به علت اینکه ورق پلی کربنات شفاف و نیمه شفاف هستند، عبور نور از آن­ها باعث نورپردازی زیبایی در محیط شده و جلوه خاصی به فضا می­دهد. همچنین انعطاف پذیر بودن، فرم پذیری در انواع فرم­ های مختلف و مقاوم بودن این ورق ­ها موجب افزایش کاربرد آن­ها شده است. نورگیر پلی کربنات با دارا بودن مزایای بسیار در کنار وزن سبک و طرح­ های زیبا و متنوع می­تواند در معماری ساختمان یک نقطه عطف محسوب شود.

ویژگی ورق پلی کربنات

اگر شما نیز قصد تهیه ورق پلی کربنات به عنوان نورگیر را دارید، لازم است پیش از خرید، با ویژگی­های این محصول آشنا شوید؛ از این ویژگی­ ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنوع بالا

ورق های پلی کربناتی که تحت عنوان نورگیر مورد استفاده قرار می­گیرند؛ در دو نوع پلی کربنات تخت و چند جداره تولید و به بازار عرضه می­شوند. این تنوع بالا انواع سلیقه ­ها را در بر می­گیرد و در نتیجه به نیاز متنوع مشتریان به خوبی پاسخ می­دهد.

نورپردازی زیبا

به علت اینکه ورق­ های پلی کربنات شفاف یا نیمه شفاف هستند؛ هنگامی که نور از آن­ها عبور می­کند، بازی رنگ ایجاد شده و این امر منجر به پدید آمدن فضایی خاص در محیط می­شود.

مقاومت بالا

نورگیرهای پلی کربنات نشکن هستند و از مقاومت بسیار بالایی در برابر آسیب­ها و ضربات مختلف برخوردارند. هرچه ضخامت ورق­ های پلی کربنات بیشتر شود، مقاومت آن­ها نیز افزایش پیدا می­کند؛ به طوری که در ضخامت­ های بالاتر، دیگر امکان شکستن نورگیر وجود ندارد. این مشخصه باعث اطمینان خاطر افراد در هنگام خرید این محصول می­شود.

فرم پذیری بالا

یکی از ویژگی ­های ورق ­های پلی کربنات برخورداری از خطوط درونی بین دو صفحه است. این ویژگی موجب شده که نورگیر پلی کربنات قوس پذیر باشد و بتوان به راحتی آن را به انواع منحنی شکل داد. این امر ورق­ های پلی کربنات را به گزینه­ ای عالی برای ایده پردازی در معماری ساختمان ­ها تبدیل می­کند.

ابعاد مناسب

ورق ­های پلی کربناتی که به عنوان نورگیر مورد استفاده قرار می­گیرند، در انواع ابعاد استاندارد ساخته شده و به بازار عرضه می­شوند. مدل تخت نورگیر پلی کربنات دارای ابعاد 205 در 305 سانتی متر است و از ضخامتی بین 2 الی 14 میلی متر برخوردار می­باشد و مدل­ های نورگیر دو جداره نیز در اندازه 600 در 210 سانتی متر و ضخامتی حدود 4 الی 10 میلی متر یا 16 الی 20 تولید می­شوند.

ویژگی ورق پلی کربنات

کاربرد نورگیر پلی کربنات

همان­طور که پیش­تر گفته شد؛ کاربرد نورگیر پلی کربنات بسیار متنوع است. از این کاربردها می­توان به موارد زیر پرداخت:

کاربرد ورق ­های پلی کربنات در استخرها

استفاده از نورگیرهای پلی کربنات با رنگ بندی متنوع در پوشش سقف استخرها بسیار محبوب است. این ورق­ ها نور را از خود عبور داده و در نتیجه برخورد نور با آب، فضای بسیار زیبایی در استخر ایجاد می­شود. می­توان با استفاده ترکیبی از ورق­ های پلی کربنات در رنگ­ های مکمل یا متضاد، به زیباتر شدن فضا کمک کرد و یک نورپردازی طبیعی منحصر به فرد را ایجاد کرد.

ورق­ های پلی کربنات و دکوراسیون داخلی

به دلیل اینکه در میان ورق­ های دوجداره پلی کربنات هوا وجود دارد؛ این ورق­ها یک عایق صوتی و حرارتی بسیار خوب محسوب می­شوند. به همین دلیل علاوه بر استفاده در سقف، می توان از این محصولات در دکوراسیون داخلی هم بهره برد. به عنوان مثال می­توان از ورق های پلی کربنات به عنوان بخش­های جدا کننده، دکور، فرم ­های خلاقانه با نورپردازی و… در دکوراسیون داخلی استفاده کرد.

همچنین به دلیل اینکه این ورق­ های پلی کربناتی کاملا در برابر رطوبت عایق هستند، می­توان در بخش ­هایی از ساختمان نظیر سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه و… آن ها را مورد استفاده قرار داد.

کاربرد نورگیر پلی کربنات

به دلیل مقاومت خوب این ورق­ ها در برابر مواد شیمیایی نظیر اسیدهای آلی و معدنی، استفاده از این متریال در فضاهای آزمایشگاهی، بیمارستانی و… مرسوم است.

به علاوه ورق های پلی کربنات را می­توان مورد سایش قرار داد و با زبر کردن آن ها، در فضاهای پر رفت و آمدی مانند فضاهای تجاری ، اداری و… از آن­ها استفاده کرد. به کارگیری این ورق­ها در سقف­های کاذب و قرار دادن نور در پشت آن­ ها نیز، می­تواند موجب ایجاد نورپردازی در فضای داخلی شود.

ممکن است در نگاه اول تصور کنید که شیشه نسبت به ورق پلی کربنات از مقاومت بیشتری برخوردار است؛ اما طبق مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در آزمایشگاه­ها، ورق های پلی کربنات در حدود 250 برابر شیشه ­های معمولی از خود مقاومت نشان می­دهند. بنابراین می­توانند در فضاهای داخلی متنوعی به کار رفته و در عین حال از نظر ایمنی برای سالمندان و کودکان بی خطر باشند.

با توجه به آن­چه گفته شد؛ می­توان از ورق­های پلی کربنات در بخش­ های مختلف طراحی داخلی نظیر پارتیشن­ ها و… استفاده کرد و از مزایای آن بهره ­مند شد.

مطالعه بیشتر: قیمت ورق پلی کربنات

کاربرد شهری ورق های پلی کربنات

از کاربردهای شهری این پنل­­ ها می­توان به استفاده در باجه­ های خودپرداز اشاره کرد. ورق­ های پلی کربنات دارای رنگ­بندی متنوعی هستند و به دلیل خاصیت شکل پذیری بالا، می توان آن­ها را طبق سلیقه کارفرما و رنگ بندی لوگوی هر سازمان شکل داد. بنابراین برای استفاده در باجه­ ها و بخش­های مختلف نمای سازمان­ ها مناسب می باشند.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید این ورق­ ها در ساخت بسیاری از کیوسک ­های تلفن، پلیس، اورژانس، آتش نشانی و غیره به کار می­روند. به علاوه، با نگاهی به ورودی ­های متروی شهری، ایستگاه ­های اتوبوس درون شهری و برون شهری، پل های عابر پیاده و… در می­یابید که از این متریال به وفور در ساخت آن­ها استفاده شده است.

کاربرد ورق­ های پلی کربنات در فضاهای عمومی

از دیگر کاربردهای ورق پلی کربنات، استفاده از آن ها در مکان­ هایی نظیر زمین­های مسابقات روباز، سوله­های ورزشی، انواع سالن ­های ورزشی و… می­باشئ. می­توان با استفاده از این متریال محکم و بادوام که در رنگبندی متنوع در بازار وجود دارد؛ فضاهای شاد و پویایی را ایجاد کرد.

کاربرد ورق­ های پلی کربنات در فضاهای عمومی

مزیت­ های سقف پلی کربنات

از جمله مزیت­ های سقف های پلی کربنات می­توان موارد زیر را برشمرد:

  • مقاوم بودن در برابر ضربه و اشتعال ناپذیری نسبت به ورق های اکرولیک
  • مقاومت بالا در برابر شرایط ناپایدار جوی نظیر بارش سنگین برف یا طوفان و تگرگ
  • مقابله با مضرات اشعه ماوراء بنفش خورشید
  • استحکام زیاد در برابر انواع صدمات و خراش
  • برخورداری از ویژگی خود خاموشی و اشتعال ناپذیری
  • وزن سبک نسبت به متریالی مانند شیشه
  • عایق بودن نسبت به حرارت که منجر به کاهش هدر رفت انرژی در فصول مختلف می­شود.
  • عایق بودن نسبت به سرو صدا

علاوه بر موارد ذکر شده، گرد و غبار و آلودگی موجود در هوا نیز نمی­تواند به سطح ورق پلی کربنات جذب شود و به راحتی با یک شستشوی ساده یا بارندگی، پاک و شسته می­شود.

جمع بندی

امروزه مزایای استفاده از ورق پلی کربنات به عنوان پوشش سقف و نورگیر، پارتیشن و… بر کسی پوشیده نیست. این محصول با دارا بودن ویژگی ­های ممتازی نظیر مقاومت بالا، عایق بودن در برابر حرارت و صدا، شفاف و نیمه شفاف بودن، دوام زیاد و… به متریالی پرکاربرد برای استفاده در بخش­ های مختلف بناها تبدیل شده است. استفاده از نورگیر پلی کربنات علاوه بر ویژگی ­های ذکر شده، از نظر بصری و ظاهری نیز به ایجاد یک نورپردازی زیبا در فضا کمک می­کند. با توجه به آن­چه در این مقاله ذکر شد؛ موارد کاربرد ورق پلی کربنات در طراحی بیرونی و داخلی ساختمان­ ها و فضای شهری بسیار زیاد است و آن را به یک محصول مفید و کاربردی در زندگی مدرن تبدیل کرده است.

سوالات متداول نورگیر پلی کربنات

چرا باید به جای شیشه از ورق پلی کربنات به عنوان نورگیر استفاده کنیم؟

ورق پلی کربنات یک عایق حرارتی و صوتی خوب محسوب می¬شود و از هدر رفت انرژی پیشگیری می کند. علاوه بر این نور را به خوبی از خود عبور داده و فضای زیبایی ایجاد می کند. همچنین در برابر شکستن و آتش سوزی مقاوم و ایمن است و وزن سبکی نسبت به شیشه دارد.

کاربرد ورق های پلی کربنات چیست؟

استفاده در سقف و به عنوان نورگیر در ساختمان ها، استفاده در طراحی فضای داخلی نظیر پارتیشن ها، دکور، استفاده در سرویس بهداشتی و... و استفاده در فضای شهری برای ساخت باجه ها و کیوسک های مختلف، ورودی مترو، ایستگاه اتوبوس، زمین های ورزشی و... از کاربردهای ورق پلی کربنات هستند.

نظر خود را ثبت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *