پلی کربنات سدیم چیست؟

پلی کربنات سدیم چیست؟

این سوال باید در ذهنتان شکل گرفته باشد که پلی کربنات چیست و چه کاربرد هایی دارد؟. در جواب به این سوال باید گفت پلی کربنات در گروه ترموپلاستیک‌های شفاف و دارای انعطاف قرار می‌گیرد و خواصی مثل استحکام بالا، در برابر حرارت مقاومت بالایی را از خود نشان دادن، قابلیت استفاده در رنگ‌های مختلف و همچنین قالب‌های متفاوت که پایداری بالایی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربردی ترین شکل آن همان ورق های پلی کربنات است که مصارف زیادی دارد.

پلی کربنات سدیم به ورق‌های چندجداره‌ای می‌گویند که زیر مجموعه پلیمرهای ترموپلاستیک هستند. این ورق‌ها کاربری‌های متفاوتی دارند و بسیار کاربردی هستند. یکی از مهم‌ترین محصولاتی که با این ماده می‌توان انجام داد ساخت ورقه‌های پلی کربنات است.

فرق بین پلی کربنات سدیم با کربنات سدیم چیست؟

قبل از اینکه در این مورد صحبت کنیم بهتر است خیلی کوتاه بدانیم که کربنات سدیم چیست و چه کاربردهایی دارد. در  واقع کربنات سدیم یکی از مهمترین مواد شیمیایی است که در طیف وسیعی از تولیدات به کار می‌رود. در صنعت به وسیله فرآیند سولوی و به وسیله سنگ آهن (کلسیم کربنات)، آمونیاک و نمک (سدیم کلرید) تولید می‌شود و کاربرد مهم آن در تولید شیشه است. این ماده یک ماده غیر آلی است و خیلی گسترده در تولید مواد شیمیایی در صنعت کارایی دارد و به نام های سدیم کربنات و سودا نیز نام دارد. این ماده را نباید با پلی کربنات سدیم اشتباه گرفت.

اگر در سازه خود نخواهیم از شیشه استفاده کنیم بنا به دلایلی مثل سنگینی سازه، کمبود انعطاف شیشه و دلایل دیگر، بهتر است از ورق های پلی کربنات سدیم که شفاف و دارای استحکام هستند، استفاده کنیم. از قابلیت‌های ورق‌های سدیم کربنات این است که در قسمت های مختلف ساختمان و سازه‌های صنعتی و گلخانه ای مورد استفاده قرار گیرد و می‌تواند با توجه به عوامل طبیعی مثل باران و زلزله و… بهترین انتخاب باشد.

پیشنهاد مطلب: ورق پلی کربنات مات

پلی کربنات سدیم چه ویژگی هایی دارد؟

در زیر به چند مورد از خصوصیات و ویژگی‌های ورق های پلی کربنات سدیم اشاره می‌کنیم:

  • مقاومت و استحکام خیلی زیادی به نسبت سایر مصالح مشابه دارد
  • در برابر مواد شیمیایی و حرارت مقاومت قابل قبولی را دارد
  • قیمت رقابتی‌تر و پایین‌تری نسبت به سایر مصالح دارد
  • در برابر اثرات مضر نور و اشعه خورشید مقاوم است
  • در رنگ های مختلفی عرضه می‌شود
  •  به دلیل وزن پایین و استحکام بالا حمل و نقل راحت‌تری دارد
  •  شفافیت نزدیک به شیشه دارد
  • مقاوم در برابر آتش سوزی هستند به شکلی که فقط آرام آرام ذوب می‌شوند و آتش نمی‌گیرند.

درباره ورق پلی کربنات شفاف و مزایای استفاده از آن بیشتر بخوانید.

فرق بین پلی کربنات سدیم با کربنات سدیم چیست؟

 در کل می توان به دلیل مزیت‌های زیادی که این ورق‌ها دارند، می‌توان آن را متناسب با سازه خود این ورق‌ها را جایگزین شیشه نمود و دقیقا مثل یک عایق نیز می‌توان از هدر رفت انرژی در هوای سرد زمستان و نیز گرمای تابستان استفاده کرد.

از مهم‌ترین مصارف این نوع ورق‌ها می‌توان در صنعت تجهیز گلخانه‌ها مورد استفاده واقع گردد. به دلیل ارزان بودن و مقاومت بالا، صرفه اقتصادی بیشتری را دارا می‌باشد.

پیشنهاد مطلب: قیمت ورق پلی کربنات

چکیده مقاله پلی کربنات سدیم

در کل می‌توان به دلیل مزایای زیادی که ورق های پلی کربنات سدیم دارند، می‌توان آن را متناسب با سازه خود این ورق‌ها را جایگزین شیشه نمود و دقیقا مثل یک عایق نیز می‌توان از هدر رفت انرژی در هوای سرد زمستان و نیز گرمای تابستان استفاده کرد.

سوالات متداول

  • در چه زمانی از پلی کربنات سدیم استفاده می‌کنیم؟

اگر در سازه خود نخواهیم از موادی شبیه شیشه استفاده کنیم، بنا به دلایلی مثل سنگینی سازه، کمبود انعطاف شیشه و دلایل دیگر، بهتر است از ورق‌های پلی کربنات سدیم که شفاف و دارای استحکام هستند، استفاده کنیم.

  • آیا آتش می‌تواند ورق پلی کربنات سدیم را بسوزاند؟

در جواب این سوال باید گفت خیر، آتش نمی‌گیرد. فقط در دمای بالا این محصول به آرامی ذوب می‌شود.

نظر خود را ثبت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *